Schoolwide Positive Behavior Support nu ook op de Remigius

Rust, regelmaat, ruimte en veiligheid spelen in basisschool Remigius een belangrijke rol. Aan de leerlingen wordt de ruimte geboden om verantwoordelijkheden op zich te nemen en initiatieven te ontplooien. Door samen te leren en samen te spelen worden kinderen meer zelfverzekerd en weerbaar. Ze leren elkaar te accepteren en respecteren. Ieder kind doet er toe.
________________________________________

Ons motto is: samen voor elkaar. Vanuit een veilige omgeving kunnen kinderen zich ontplooien. Daarom willen wij als school gewenst gedrag aanleren, stimuleren en belonen om een gezonde sociale omgeving te scheppen waardoor kinderen beter presteren. We spreken gedragsverwachtingen naar de kinderen uit waardoor het corrigeren vermindert en de effectieve leertijd groter wordt.
SWPBS richt zich niet alleen tot in de school maar ook tot de hele schoolomgeving. Dus niet alleen in de klas, maar ook in de gangen, op het schoolplein en bij activiteiten buiten school worden kinderen aangemoedigd positief gedrag te laten zien. Dit wordt beloond door zowel de leerkrachten als de conciërge op het schoolplein, de hulpouder / verzorger in het documentatiecentrum, de overblijfouder in de kuil en de leidster van de buitenschoolse opvang.
SWPBS biedt een goede basis voor het gebruik van andere gedragsprogramma´s, zoals Taakspel.

Wetenschappelijk onderzoek in de Verenigde Staten en Noorwegen heeft aangetoond dat SWPBS positieve effecten heeft op de leerprestaties en het welbevinden van kinderen en leerkrachten

De resultaten van SWPBS zijn positief!



De kern van SWPBS


 Schoolbrede aanpak vanuit gedeelde waarden
 Voor alle leerlingen en schoolmedewerkers
 Basiswaarden van de school vertaald naar prosociaal gedrag
 Veilige, positieve leeromgeving
 Structurele bekrachtiging van gewenst gedrag
 Duidelijke consequenties voor ongewenst gedrag
 Gedragsregistratie en sturing op gedrag
 Actieve samenwerking met de ouders en verzorgers
 Begeleiding door SWPBS-coach
 Borging door kwaliteitssysteem en onderzoek

Leerlingen weten welk gedrag van ze wordt verwacht
Vanuit gemeenschappelijke waarden (zoals respect, veiligheid, verantwoordelijkheid) hebben we als team van de Remigius gezamenlijk bepaalt welk gedrag van kinderen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om de school worden deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemden visueel gemaakt.

Gedrag oefenen
De gedragsverwachtingen worden regelmatig geoefend en herhaald, zodat leerlingen precies weten wat er van hen wordt verwacht. Zo is het makkelijker om het gewenste gedrag te laten zien.

Belonen en aanmoedigen
Om gedrag structureel aan te moedigen, heeft de school een beloningssysteem ontwikkelt dat door alle medewerkers van de school wordt gebruikt. De kinderen die gewenst gedrag vertonen krijgen een beloningssticker. Voor elke sticker die een kind krijgt mag het kind een blokje kleuren op de beloningsposter van SWPBS. De groep ‘spaart’ de stickers om het groepsproces te bevorderen. Zo bouwen we samen aan een veilige prettige school. De verhouding tussen positieve bekrachtiging van gewenst gedrag en het corrigeren van ongewenst gedrag is 4:1. De aandacht voor ongewenst gedrag wordt klein gehouden. Wanneer een leerling zich niet aan een gedragsverwachting houdt, volgt een consequentie. Voor zowel leerlingen als leerkrachten is duidelijk hoe die consequentie er uitziet.

Kwaliteit en borging
Om een kwalitatief hoogstaande uitvoering van SWPBS te kunnen garanderen, wordt tijdens en na de implementatie van SWPBS op verschillende manieren aandacht besteed aan kwaliteit en borging.
Certificering van SWPBS-scholen
Scholen evalueren jaarlijks in samenwerking met de SWPBS-coach in welke mate zij de verschillende elementen van SWPBS uitvoeren zoals bedoeld. Hiertoe wordt een laagdrempelig kwaliteitssysteem ontwikkelt met bijbehorende certificering. Door jaarlijks te evalueren, krijgen scholen zicht op wat er goed loopt binnen de school en waar SWPBS onder begeleiding van de coach kan worden versterkt. Hiermee wordt voorkomen dat SWPBS in de loop der jaren verwaterd.