Modern onderwijs geworteld in een eeuwenoude traditie

De Remigiusschool is onderdeel van SCO R’ijsel en heeft een partnerschap met de HAN afgesloten. Wij bieden dan ook in elk leerjaar een plaats aan om stage te lopen en het vak van ervaren leerkrachten in een ontspannen sfeer te leren.

Verder bieden wij studenten van de opleidingen Onderwijsassistent en SPW de mogelijkheid om op onze school stage te lopen voor hun opleiding. Wij zijn gecertificeerd via het leerwerk bedrijf.


Ook studenten (oud leerlingen) van bv het Candea-college zijn op onze school welkom om te snuffelen aan het beroep leerkracht basisschool.

De Remigius school is een school met 16 groepen in een leerstof jaarklassensysteem.
Ons speerpunt is Opbrengstgericht werken via PBS.

OGW en PBS cultuurverandering op de Remigius basisschool.

PBS (opbrengstgericht werken aan gedragsverandering) OGW (middels gedragsverandering werken aan opbrengstgericht werken)

TROTS geeft richting aan ons onderwijs, met trots werken aan onze toekomst.

T> Taal, rekenen en lezen vinden we belangrijk. De aan te bieden leerstof is zo ingedeeld dat alle capaciteiten en mogelijkheden van het kind benut worden. Het werken aan leerstijlen en leerstrategieën van elk individu spelen hierbij een voorname rol.
OGW> We vinden het op school niveau belangrijk om het maximale uit de leerlingen te halen. Op groepsniveau: leerkrachten laten merken dat ze hoge verwachtingen hebben en stellen ambitieuze doelen.
PBS> leert ons de verwachtingen uit te spreken op het niveau van het individu van de groep en de zorg voor de omgeving.
R> Rust regelmaat veiligheid en verantwoordelijkheid zijn waarden die we terug vinden in al onze afspraken. Basisbehoeften voor ieder kind om tot leren te komen en voor iedere leerkracht om optimaal te kunnen functioneren in onze school.
OGW> Vanuit deze basisbehoefte kom je tot optimaal presteren nodig om tot de verwachte opbrengsten te komen.
PBS> Werkt door het uitspreken van gedragsverwachtingen aan deze basisbehoeften. Er gaat geen tijd meer verloren aan het corrigeren van gedrag, orde of incidenten. De effectieve leertijd wordt groter.
O> Opbrengstgericht werken. Geeft de leerkrachten zowel als de leerlingen de juiste focus om tot een hoger prestatie niveau te komen binnen een positief en veilig pedagogisch klimaat, waarbinnen ieder zich veilig voelt.
OGW> spreekt voor zich. We analyseren de testresultaten en vergelijken deze met de streefdoelen en trekken conclusies. PBS> leert ons te focussen en leert ons na data analyse (over gedragsincidenten) te handelen. Dat leidt tot zichtbare maatregelen in de dagelijkse lespraktijk. PBS maakt dat OGW snel in onze cultuur wordt opgenomen.
T> Taakspel is het instrument wat we inzetten, binnen het SWPBS programma, om samen te leren, te werken en verantwoordelijkheid te dragen. Positief benadrukken van gewenst gedrag, verwachtingen uitspreken dat werkt!
OGW/PBS> komt samen in taakspel, samen leren, samen verantwoording dragen, elkander helpen, analyseren, conclusies trekken, zichtbare maatregelen.
S> Specifiek. De Remigius al zeker 90 jaar basisschool in het centrum van Duiven. Basisschool met 16 groepen, 408 leerlingen en 36 medewerkers.
  
Motorische remedial teaching groep 1-2.
Vooruit groep voor begaafde leerlingen.
Specifieke woordenschatlijn. (onder constructie)
Leesbegeleiding voor dyslecten.
E-learning in alle groepen.
Buitenschoolse opvang mogelijkheden
Inspirerende en herkenbare omgeving.(onder constructie)
Laagdrempelig voor leerlingen en ouders.
Schoolbrede aanpak van het sociaal-emotionele klimaat (onder constructie)

Kenniscentrum SWPBS Nederland (2010) sociaal gedrag en preventie. http://www.swpbs.nl/

SWPBS is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert het de kinderen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. School, ouders en jeugdzorg werken actief samen in dit proces. SWPBS biedt een goede basis voor het gebruik van andere gedragsprogramma´s, zoals Taakspel.

Preventie
Voorkomen is beter dan genezen! Om die reden neemt preventie binnen SWPBS een belangrijke plaats in. Vanuit gemeenschappelijk gekozen waarden gaat de school aan de slag met het versterken van sociaal gedrag en het voorkomen van probleemgedrag.

Gewenst gedrag versterken
Met eenvoudige interventies voor alle leerlingen wordt het sociale gedrag versterkt. Dit gebeurt door het expliciet maken van gewenst gedrag, het actief aanleren van dit gedrag en het systematisch positief bekrachtigen hiervan.

Gedragsproblemen voorkomen
Het gedrag van alle leerlingen wordt doorlopend geregistreerd en in kaart gebracht. Gedragsproblemen worden zo in een vroeg stadium gesignaleerd. Als het nodig is, kan direct (individuele) ondersteuning op maat worden geboden.


Leerlingen weten welk gedrag van ze wordt verwacht

Vanuit gemeenschappelijke waarden (zoals respect, veiligheid, verantwoordelijkheid) bepaalt het schoolteam gezamenlijk welk gedrag van kinderen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om de school worden deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd en visueel gemaakt.

Gedrag oefenen
De gedragsverwachtingen worden regelmatig geoefend en herhaald, zodat leerlingen precies weten wat er van hen wordt verwacht. Zo is het makkelijker om het gewenste gedrag te laten zien.

Belonen en aanmoedigen
Om gedrag structureel aan te moedigen, ontwikkelt de school een beloningssysteem dat door alle medewerkers van de school wordt gebruikt. De verhouding tussen positieve bekrachtiging van gewenst gedrag en het corrigeren van ongewenst gedrag is 4:1. De aandacht voor ongewenst gedrag wordt klein gehouden. Wanneer een leerling zich niet aan een gedragsverwachting houdt, volgt een consequentie. Voor zowel leerlingen als leerkrachten is duidelijk hoe die consequentie er uitziet. Inhoud toevoegen ...